Followers

Tuesday, January 29, 2013

ADAKAH ANDA SELALU MENGANTUK SELEPAS MAKAN TENGAHARI?




Mengantuk selepas makan adalah masalah biasa yang dialami kebanyakan orang selepas tempoh satu hingga dua jam selepas makan tengahari. Akan tetapi masih ramai yang tidak tahu, masalah biasa ini sebenarnya merupakan PETANDA PENTING badan kita KEKURANGAN AIR. Kekurangan air dalam badan akan menyebabkan jumlah oksigen untuk sampai ke otak berkurangan dan inilah puncanya kita berasa mengantuk sehingga sukar untuk memberi tumpuan selepas makan.




FUNGSI AIR UNTUK BADAN.

Air merupakan bahan kedua terpenting di dalam badan kita selepas oksigen. Setiap saat kita kehilangan air melalui pernafasan, peluh, air kencing dan pergerakan usus.

Badan manusia mempunyai 70% air yang berfungsi untuk mengawal suhu badan, menghantar nutrien kepada organ dan tisu badan, membawa oksigen, perkumuhan serta melindungi sendi dan organ.

Kita digalakkan minum air 2 liter atau 8 gelas setiap hari. Kekurangan air dalam badan akan mencetus pelbagai implikasi. Antaranya:

✔ Badan cepat letih
✔ Dahaga
✔ Ketegangan otot
✔ Mulut kering
✔ Mengantuk
✔ Air kencing sedikit dan pekat
✔ Sakit kepala/migrain
✔ Kulit menjadi kurang kenyal
✔ Sembelit
✔ Masalah buah pinggang

Pastikan anda minum air yang bersih, selamat dan berkhasiat seperti air mineral atau air yang ditapis. Air yang bersih membantu meningkatkan sistem imunisasi badan, menghalang penyebaran toksin dan mengurangkan risiko mendapat penyakit.

pssstt : Terlebih makan tengahari pun mengantuk jugakkan...tambah-tambah kalau kerja tengah banyak...hehehehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...