Followers

Thursday, January 31, 2013

RESEPI-Blackpepper Roasted Chicken with Baked Potatoes and baby carrots!


Bahan:
Seekor ayam
4 biji kentang
sepaket kecil baby carrots
7 sudu butter
4-5 sudu blackpepper yg telah dihancurkan
5 sudu kicap manis
2 sudu oregano
bawang putih 1 cloves
Sos blackpepper satu cawan
Sos tiram 3 sudu
Tepung jagung 4 sudu dibancuh dgn sedkit air
Air 2 cawan
Sedikit garam
Sedikit minyak untuk menumis

Cara2nya
1. Cuci ayam bersih2 termasuk di dalam perutnya. Kemudian, sapu butter pada seluruh badan ayam. Sapu juga butter di bawah kulit ayam, di dalam badannye. Urut2 ayam dgn butter tersebut utk melembutkan isi ayam.
2. Di dalam sebuah mangkuk kecil, campurkan sos tiram, kicap manis, 8 sudu sos blackpepper, oregano dan blackpepper yg telah di hancurkan dan sedikit garam. Kacaukan dan kemudian gaulkan bahan ini pada ayam.Pastikan setiap bahagian ayam di gaulkan dgn bahan ini. Gaulkan juga pada kentang dan baby carrot. Masukkan sebahagian kentang dan baby carrot di dalam perut ayam untuk menambah kemanisan ayam.
3. Bakar semuanya selama 50 min ke sejam bergantung pd oven pada suhu 185 darjah celcius. Pada min ke 30, terbalikkan ayam supaya bahagian bawah juga masak dan garing. 
4. Untuk membuat sos blackpepper, cincang hancur2 bawang putih dan tumiskan. Kemudian masukkan baki sos blackpepper. Masukkan juga sedikit lg blackpepper yg telah di hancurkan. Kemudian masukkan air dan garam secukup rasa. Akhir skali masukkan bancuhan tepung jagung. Masak sehingga mendidih.


Selamat Mencuba! :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...