Followers

Thursday, November 29, 2012

WUJUDNYA SEBUAH NEGARA PALASTINE YG MERDEKA-ALHAMDULLILAH


Gambar di atas ialah negara-negara dunia yang memberikan undi "yes" kepada penyertaan Palestine ke dalam PBB dan juga bersetuju dengan penubuhan negara Palestine, di tanah Kanaan.

Hijau ialah mereka yang sehati sejiwa dengan kita, hitam ialah mereka yang berkecuali, mungkin kerana mereka mahu menjaga hubungan dengan Amerika tetapi dalam masa yang sama, mereka setuju dengan penubuhan Palestine.

Manakala yang merah ialah sahabat baik Zionis.

Keputusan undian semasa persidangan PBB:

1. Antara negara mengundi 'ya' untuk membentuk Negara Palestin, termasuk Arab Saudi, Turki, Syria, Malaysia, Brunei, Mesir, Ireland, India, Indonesia, Thailand, dan 138 negara lain.

2. 41 buah negara yang menolak (berkecuali); termasuk UK dan Singapura.

3. Manakala negara- negara yang menentang ialah Kanada dan Amerika Syarikat.

Keputusan ini merupakan berita gembira bagi umat Islam dan rakyat Palestin seluruhnya, setelah berpuluh tahun merana dek pencerobohan Israel terhadap tanah Palestin.

Berita Harian
JERUSALEM: Beribu-ribu orang meraikan kejayaan apabila Palestin memperoleh pengiktirafan daripada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sebagai sebuah negara selepas penantian selama 65 tahun.
Kejayaan itu menjadi kenyataan biarpun sekutu kuat Israel, Amerika Syarikat meningkatkan kempen agresif untuk menggagalkan undian Perhimpunan Agung.

Generasi muda Palestin pastinya akan mengingati tarikh penting berkenaan iaitu 29 November 2012.

Sebelum ini, Palestin menolak cadangan supaya sebuah negara Yahudi dan Arab ditubuhkan selepas penjajahan British ke atas Palestin berakhir

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...