Followers

Tuesday, November 27, 2012

Penggunaan Gas nitrogen ke tayar kereta anda-kelebihannya



Di sini VB ingin menerangkan kebaikan pengunaan gas nitrogen ke dalam tayar kenderaan anda.

Nitrogen adalah kimia yang tidak mudah terbakar, bukan toksik gas lengai. Gas lengai tidak bergabung dengan apa-apa gas lain pada sebarang suhu. Ini sifat asas nitrogen pertama sekali membantu dalam mengekalkan kelembapan minimum dalam tayar.


Idea asas gas Nitrogen adalah bahawa ia adalah lebih sejuk daripada udara termampat dan itu adalah berguna dalam apa jua keadaan memandu. Mengapa? Satu tayar yang sejuk bermakna bahawa tahap tekanan pada tayar sambil bergerak adalah kurang. Kehausan bunga dan lusuh juga kurang disebabkan kepada suhu yang kurang.

Suhu yang lebih tinggi dalam tayar juga mempunyai kecenderungan untuk pecah selepas jam lama berjalan. Nitrogen mengurangkan peluang pecah tayar sebanyak 90%. Ini boleh membuktikan untuk menjadi lifesaver manakala di lebuh raya di mana jam panjang dan kelajuan tinggi, kedua-duanya menimbulkan ancaman kepada kereta dan penumpang.

risiko tayar kehilangan agin pun lambat berbanding kehilangan gas biasa. Jadi tiada masalah berkaitan tayar cepat kehilangan gas walaupun tiada kebocoran yang berlaku.


Di malaysia sekarang banyak kedai-kedai tayar menawarkan pengisian gas nitrogen,xsilap VB satu tayar dikenakan caj sebanyak RM3 atau RM5..so average sekali isi utk 4 tayar lebih kurang RM12 je..lebih jimat minyak dan tayar lambat haus. Cuma jaminan susah nk dikata,bgantung kpd pemandu sendiri,kalu selalu lnggar lobang atau paku..kenela kerap masukkn gas...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...